A tak už si teď v rámci praxe plní svůj sen a pracuje v kolínském Domově Clementas, který poskytuje seniorům a jejich rodinám odlehčovací službu a denní stacionář. „Baví mě to. Pomáháme tu klientům s tím, co sami nezvládají, například s hygienou, oblékáním, a máme prostor i pro výplň jejich volného času, kdy s nimi hrajeme pexeso, karty, čteme si s nimi nebo jdeme na procházku,“ vyprávěla Adéla, kterou v červnu čekají závěrečné zkoušky.
Obdobně jako Adéla svou praxi absolvují v kolínském domově i další studenti. Podle Aleny Pavlové, učitelky odborné praxe Dvouleté katolické střední školy, studuje obor pečovatelství 15 studentů a všichni chodí pomáhat do stacionáře. Podle sociální pracovnice kolínského domova Lucie Brožkové si mladí pečovatelé vedou výborně.
„Klienti se na studenty moc těší, protože to jsou pro ně nové, mladé tváře. Rádi jim vyprávějí své zážitky,“ uvedla Lucie Brožková, podle níž jsou studenti vedeni k tomu, aby pečlivě a trpělivě naslouchali klientům, kteří díky tomu trénují komunikaci a paměť. Dobrý vztah se studenty potvrzoval i jeden z klientů zdejší odlehčovací služby, Václav Hulík. Jeho rod je v Kolíně známý svým propojením s rybářstvím, jeho otec pracoval po znárodnění své firmy jako přívozník z Komochova ostrova na Zálabí. „Jsem tady moc spokojený. Kvůli některým nemocem a neduhům se o sebe nemohu starat sám. Tady mi pomáhají zdejší zaměstnanci i studenti,“ říkal spokojeně Václav Hulík.
Škola, která se zařízením pro seniory spolupracuje, se zaměřuje na praktické práce nejen při obsluze klientů, ale třeba i na přípravu pokrmů a studenti tráví hodně času na praxi přímo mezi seniory. „Studenti plní praxi po celé dva roky, jsou opravdu v terénu,“ potvrzovala učitelka Alena Pavlová, podle níž jedině tak studenti pochopí podstatu oboru.
Studentské praxe jsou tak prospěšné nejen pro studenty a seniory, ale i pro domov, který si tady může vychovávat budoucí zaměstnance, o které je v tomto oboru velký zájem. Velkou roli podle pedagožky Pavlové hrají zaměstnanci, profesionálové, se kterými se studenti při praxi setkávají.
„S nimi se mohou studenti identifikovat, mohou je k profesi výrazně motivovat. Každá zkušenost se u pracovního pohovoru cení a dost často studenti odcházejí do zařízení, ve kterém se jim při praxi líbilo,“ mínila Pavlová.